Doorrijden in de winter

  Vraag:Beste Truus Techniek. In het vorige nummer schreef je hoe je de 2CV een prettige winterslaap kunt geven. Dat is natuurlijk fijn voor al die 2 CV’s, maar er zijn ook nog steeds mensen die de eend de hele winter blijven gebruiken. Daarover gaat mijn vraag. Ik heb een AZA uit 1963, dus met elektrische ruitenwissers. Als het echt koud wordt heb ik regelmatig last van startproblemen. De ontsteking staat goed, de kleppen zijn goed afgesteld, de bougiekabels zijn nieuw en de bougies hebben de juiste elektrodeafstand. Normaal slaat de motor dan ook meteen aan. Als het koud is gaat het opeens een stuk moeilijker. Soms lukt het helemaal niet. Kan ik daar wat aan doen.  Antwoord:Hoewel je niets schrijft over de carburateur, neem ik aan dat daar niets mis mee is. Als de auto bij hogere temperaturen wel goed start zal de brandstofvoorziening wel in orde zijn. Rest dus alleen het elektrische systeem. Dat is bij de oudere 2CV niet heel erg sterk. In de loop van de tijd zijn er steeds meer stroomverbruikers gemonteerd. Denk aan een tweede achterlicht, een binnenlampje, richtingaanwijzers en bij de AZA ook nog ruitenwissers en benzinemeter. Dat zorgt er voor dat een zes volt accu in combinatie met een gelijkstroomdynamo het zwaar heeft en helemaal als het koud is. Bij vorst kan de capaciteit van de accu wel met de helft teruglopen. Dat leidt onvermijdelijk tot startproblemen. 23_01
23_02   Gelukkig is er wel wat aan te doen. Neem de volgende tips ter harte en je zult minder last hebben van dit probleem.

  1. Zorg voor de juiste olie. Olie met een viscositeit van 10W40 wordt ook in de winter niet te dik en blijft voldoende vloeibaar.
  2. Houd de accu in goede conditie. Controleer het vloeistofpeil regelmatig en vul zonodig bij met gedistilleerd water. Houdt de polen schoon en bescherm de klemmen met een beetje zuurvrije vaseline.
  3. Als het echt hard vriest kun je de accu ’s avonds uit de auto halen en op kamertemperatuur houden. Een nachtje onder de acculader helpt ook. Vooral als je met licht en ruitenwissers aan gereden hebt is de accu bij aankomst gedeeltelijk ontladen. Een volle accu op kamertemperatuur presteert echt veel meer dan een koude, half ontladen accu.
  4. Als je voor het starten de motor een aantal keer ronddraait met de slinger, waarbij het contact af staat, draait hij daarna met de startmotor een stuk gemakkelijker rond.
  5. In noodgevallen kun je proberen om de auto met de slinger aan de praat te krijgen. De vonk is een stuk sterker als de startmotor niet rond hoeft te draaien. Voorwaarde is wel dat de ontsteking heel goed is afgesteld.
  6. Als je een centrifugaalkoppeling hebt kun je auto niet aanduwen of aantrekken. Niet proberen, het helpt echt niet en kan zelfs tot motorschade leiden.
  7. Startkabels helpen wel. Het is zelfs mogelijk om te starten op twaalf volt. Het systeem is robuust genoeg om dit korte tijd te doorstaan en het helpt echt. De startmotor draait met dubbele snelheid en de bobine produceert supervonken. Zo gauw als de motor aanslaat moet je wel de verbinding verbreken want 12 volt is op de lange duur echt dodelijk.
  8. Het gebruik van etherproducten zoals “startpilote” raad ik af. Bij onoordeelkundig gebruik kan motorschade ontstaan en dit soort producten heeft pas zin bij temperaturen die normaal in Nederland niet voorkomen.

Succes en denk aan de bescherming van de carrosserie.      Truus

Één reactie

  1. Maarten de Vries
    Maarten de Vries / 3-30-2016 / ·

    Een bierviltje tussen de gasklep + choke uit werkt perfect. Krijgt ie net iets meer lucht en loopt ie net iets meer toeren stationair. Wel weer weghalen voor het wegrijden -;)

Laat een reactie achter