Dakdragers in soorten en maten

Inmiddels een set dakdragers toegezegd gekregen hebbende, kan ik inmiddels een aardig overzicht geven van de mogelijkheden van dakdragers voor de Berlines (dus niet de Utilitairen). Helaas is het niet uitputtend denk ik, iets waar ik een beetje op vertrouwde om zo dit accessoire min of meer definitief gedocumenteerd te krijgen. Enfin, de redactie houdt zich aanbevolen voor meer gegevens, afbeeldingen enzovoorts!

Duidelijk is mij dat er inderdaad allesdragers (=twee dwars over de auto te plaatsen metalen beugels) en imperiaals (op de auto te plaatsen rekken) zijn geleverd. En dat er van beide twee uitvoeringen zijn voor de Berlines: één die op het regengootje halverwege tussen dakrand en portieren wordt bevestigd en één die in de dakrand zelf bevestigd wordt, waarbij het van de uitvoering afhankelijk is of het dakje dan nog wel of niet open of dicht kan.

22_etoile dakdrager fer cools

Twee uitvoeringen
De meningen van de respondenten waren ongeveer gelijk: die laatste uitvoeringen, bevestiging in de dakrand, zijn het meest stabiel en bieden de beste bevestigingsmogelijkheden. Bij bevestiging aan de regengootjes kwam men al gauw het nadeel van de eend tegen: zeer dun plaatmateriaal en dus kans op beschadiging van de gootjes. Daarnaast geeft bevestiging aan de dakrand een grotere overspanning, gemeten vanaf de voorruit naar de achterkant van de auto.

22_old fer cools advertentie voor imperial

Van Fer Cools vernam de redactie het volgende:
Inderdaad zijn er ook voor de 2CV AZ en AZU dakdragers en imperials gemaakt. De Franse exemplaren voor de AZ hadden gemeen dat ze niet aan de dakgoot werden bevestigd, maar aan de binnenrand van de carrosserie onder het stoffen dak door. Dit gaf een stabielere montage dan bij dakgoot bevestiging. De modellen van OLD hadden nog een ander voordeel. Door het losdraaien van twee grote schroeven aan één kant kon je imperiaal even zijdelings opklappen zodat je toch je dak kon oprollen. De firma Etoile en Eyrem leverden ook losse allesdragers. Ik heb zelf in de jaren ’80 nog een nieuwe Eyrem imperial bij een Citroën dealer in de uitverkoop gekocht. Hij lijkt zeer veel op de fabrieks imperials die voor de Acadyane geleverd werden. Hij voegde twee afbeeldingen bij van de besproken mogelijkheden.

22_ jan van gool1                                22_ jan van gool2

 

Jan van Gool
berichtte zelf een waarschijnlijk vrij unieke drager te hebben, in de kleur van de oude eenden, bestaande uit twee dragers, die aan de uiteinden een soort profiel hebben dat op de carrosserie gemonteerd kan worden, onder het kunststofdakje, zonder het dak te raken…. Er zitten aan de uiteinden bovenop nog een soort riembevestigers. Hij meent dat geen ‘eigen bouw’ is, omdat het er erg professioneel uit ziet. En hij heeft het overgenomen van iemand die hele speciale dingen verzamelde.

Irene maakte op de BALV een foto van de besteleend van Marc Aartsen (Marc, trouwens gefeliciteerd met het gereed komen van je eend!), met dakdrager. Op de foto is duidelijk te zien dat het om een aan de carrosserie van de AZU gemonteerd exemplaar betreft.

22_ jan van gool2 (1)

Henk Joore
berichtte nooit zo’n behoefte te hebben gehad aan dakdragers voor zijn 2CV, alles ging wel altijd gewoon mee ‘natuurlijk’. Een beetje in de trend van de reclames van Citroën in de loop der jaren: kerstboom, staande klok en onder andere een kajak deels uit het dak stekende. Hij meent dat er altijd dakdragers beschikbaar zijn geweest voor de eend. Hij heeft zelfs een stel maar heeft die nog nooit op de auto gemonteerd

23_marc aartsen (2)

Alle mensen die gereageerd hebben: bedankt! Heeft u nog aanvullingen, advertenties of afbeeldingen, zendt die in, u krijgt ze na het scannen weer terug!

23_dakdragers jac fr 41

23_henk joore (1)

Frank Scheele

Laat een reactie achter