Hans Jorissen zet hem op scherp

Mijn Bosnische eend wilde maar niet in één keer starten, of eigenlijk waren er ook wel momenten, dat hij helemaal niet wilde starten. En omdat ik van Hans Jorissen wist, dat hij de stelling huldigt, dat iedere 2CV bij de eerste keer al hoort te starten, ben ik dus naar hem toegegaan. En met succes, kan ik wel zeggen.

20_01

Allereerst ‘bladert’ Hans de auto door, zoals hij dat noemt: vraagt on-line gegevens op bij de RDW en geeft  de auto dus eigenlijk een algehele APK-test. Daar komt gelukkig op zich niets geks uit, want dat is net een paar weken geleden ook gebeurd. Maar het is wel leuk om te zien wat er daarbij bekeken en gemeten wordt. Bij voorbeeld de hoogte en het beeld dat de lampen geven. Op de rollerbank wordt de functie van de remmen bekeken. Hij gaat de brug op en wordt vanonder op allerlei punten bekeken.

Voor geen frotteu

Tot mijn schrik blijkt hieruit, dat aan de voorkant de frotteurs ontbreken. Vandaar dat hij zo blijft deinen aan de voorkant, ik dacht dat dat het echte eendengevoel was, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn. De volgende gedachte is dat, als ik ze wel zou hebben, ik dus niet zó langzaam over al die verkeersdrempels heen zou hoeven. Hans kijkt verder naar de remleidingen: voor zover die van koper zijn kunnen die gelukkig niet doorroesten. Maar een deel is van ijzer en de eerste roest zit er al op. Oeps, daar moet ik dus wat aan doen. (Advies van Hans: schoonschuren en er waxoil of Owatrol op smeren). De kantelmessen blijken wel goed te zijn. Hans voelt ze met zijn vinger en ze  zijn helemaal gaaf, ik moet er alleen wel op tijd vet in doen. Vervolgens zet hij de wielen vrij en kijkt of er speling is op de fusees. Verder kijkt hij of de veerschotels in de veerpotten niet doorgeroest zijn. De algehele conclusie is, dat dat allemaal wel goed is, maar dat de eend ‘over de diagonaal veert’ en dat hoort niet.

21_01

Elektrische gedeelte

En dan de elektriciteit. Met een proeflampje loopt Hans overal langs en het blijkt, dat de spoelinductie van de bobine niet meer is wat hij zou moeten zijn en dat daardoor de ontsteking  verkeerd is afgesteld. Dat wil zeggen, hij is wel goed afgesteld voor de waarde die de bobine zou moeten geven, maar omdat de bobine die niet meer geeft is hij verkeerd afgesteld. Als je begrijpt wat ik bedoel. Hoe dit precies gebeurd is, is niet meer te achterhalen: heb ik het contact ten onrechte een lange tijd aan laten staan, of is de bobine om een andere reden ‘achteruit gegaan in kwaliteit’. We komen er zo niet achter, ik ben al veel te blij dat de oorzaak van het slecht starten gevonden is.

20_02

 

Condensator

De ontsteking gaat er dus uit en wordt schoongemaakt met ontvetter, evenals het huis alle schroefjes, want zelfs roest op de schroefjes binnen het circuit kan leiden tot spanningsverlies. Vooral bij vochtig weer. Op de juiste plaatsen wordt een beetje vet gesmeerd, zie voor alle details Deux Chevaux Nieuws nummer 25/2, motorisch onderhoud. Stekkertje en schroef er op, puntjes er in, draai het huis vast. Draai de puntjes op een nok. Even nog niet afstellen, wel draaien, om ‘te laten wennen’. Je moet nu geen vonk zien.

Afstellen

Daarna het afstellen: eerst op nokje zetten, daarna ‘een puntje er bij’. Er moet 2/10 millimeter ruimte ertussen blijven zitten. Tot dat punt moet je hem dus laten zakken en daarna vastzetten. Een vuistregel bij het afstellen is: neem een nageldikte. Vervolgens draai je de motor zover rond, dat de andere nok het onderbrekerhamertje tot maximale lichthoogte brengt. Ook nu moet de afstand 0.4 mm zijn. Daarna komt het afstellen van het ontstekingstijdstip. Dat gebeurt door het verdraaien van het ontstekingshuis. Nodig hierbij is een timingpen: een stokje, dat je in het gat onder het inlaatspruitstuk en in het vliegwiel kan plaatsen. Het gat is 6 mm, dus een inbussleutel van 5 mm is het handigst, dan heeft hij wat speling. Zet hiermee het vliegwiel vast. Doe vervolgens een lampje tussen de bobine en de massa. Draai aan het ontstekingshuis tot het lampje net uitgaat, dan is het tijdstip goed en kun je het huis vastzetten.

20_03

Naschrift

Mocht er in dit verhaal een punt zijn, dat niet logisch is, dan komt dat omdat ik Hans het toch iets te snel deed om zowel het hele gebeuren voor de eerste keer te volgen, als alles tegelijkertijd op te schrijven. Zoiets overkwam me vroeger ook wel eens bij uitleg over een computerprogramma. Ook dan had je de keuze: volg ik de toetsaanslagen en leg ik deze vast zodat ik het de volgende keer zelf kan of volg ik de logica van het verhaal zodat ik het snap.  Missers liggen dus aan mij, niet aan de vakkennis van Hans.

Irene Doorenbos.

Laat een reactie achter