Hemelwater (in de tank?)

Hemelwater

Op weg voor x-ste keer naar Amsterdam met m’n AZU overkwam mij voor de nu derde keer een euvel dat ik (als reparateur zijnde) in onjuiste richting heb beoordeeld. Ik reed voorbij Almere over de A6 helling op over de Hollandse-Brug en maakte gewag van het feit dat ik nu tweeminpunten had aangaande een vlotte voortgang;
A: Wind tegen ( = weg vrij voor mij)
B: Helling op ( = weg vol achter mij)

Daarbij had ik de wagen aangewend waar ie voor bedoeld is: Het vervoeren van vracht (inboedelstukken voor Jorissen jr.). Het gevolg was dat ik repeterend schakelde van Surmultiplier /3-de gangwissel maar nu helling nemend ik terug moest naar het tweede verzet om dientengevolge met een gangetje van een goeie 55 km/uur bergopwaarts te gaan; daarbij het acceleratiepedaal gelijk met de vloer te zetten om plots zo nou en dan opgeschrikt te worden door luide knal en daarbij een deceleratie naar zo’n 30km/uur. Bliksem! ik verloor bijna m’n oordopjes (draag ik veelal bij lange ritten)! Daarbij merkte ik dat bij half gas of 1/3-de gas de wagen volledig gehoorzaamde; ik weet dit aan oververhitting van ontsteking(s-delen) en bij het leveren van nog minder prestatie door mijn ‘verwennerij’ ie weer goed bleef lopen.

08_01 (1)

Nog voorzichtig aan doorgekacheld tot parkeerhaven bij de SHELL op de A1 (waar ik vroeger proletarisch plag te tanken; de SHELL was slecht in Afrika!) om maar es even de kontakt-punten-condensator bougies etc. wat van nabij te aanschouwen; eigenlijk niks mis mee toch, maar even nieuw spul erop geschroefd om vervolgens door te gaan naar A’dam en wat potdrie? Hij reed perfect, doch bij de helling voorbij afslag Muiden/Weesp opnieuw heftige knallen (had door de zenuwen nu geen oordopjes in), gevolgd door een maximaal haalbare snelheid van pak h’m beet 30km/uur (gelukkig nog steeds de weg goed vrij voor mij!) om vervolgens links voor te sorteren waarbij ik waarnam dat menig medeweggebruiker mij trachtte wijs te maken dat ik niet goed wijs was middels zowel auditieve als visuele signalen; afijn iets verder ging het weer bergafwaarts en uiteindelijk heb ik de spullen uit kunnen laden daar waar ik dat bedacht had.

08_02

De terugrit ging probleemloos; wind in de rug en gebarende medemensen die mij duidelijk probeerde te maken dat ze
de AZU wel heel mooi vonden zo op ‘s-Neerlands wegen. Ik zeg U, waarde EEEC clubbladlezers, dat het rijden in mijn AZU niet alleen voor de medemens het leven veraangenamen; ook voor mijzelf heeft het hebben & rijden in dit motorvoertuig een therapeutische meerwaarde die al mijn denk-shit op de vullisberg doet belanden
Wat was/is er nu mis? Dat is mijn volgend probleem die mij uit de slaap hield; heb voor de tigste keer h’m maar weer es een servicebeurt gegeven en om h’m maar es extra te verwennen het deksel van de carburateur verwijderd; wat zag aldaar? Keurig heldere benzine drijvend op mooi fris water! DAT WAS HET DUS!

08_03 (1)

Heb de bout onder de benzinetank een weinig opgelost en JAWEL: pakweg 1 theekopje water ontviel mij de wagen voordat er benzine uitliep; WAT HEB IK GESLAPEN.

Een jaar of 4 terug had ik het probleem van vacuümtrekkende tank en heb vervolgens een GOED gat in m’n tankdop aangebracht. Probleem over, dacht ik; nimmer doorgedacht van HEMELWATER-intreding de tankdop zit immers verzonken; nu dank ik de hemel dat ik heden alle problemen heb geëlimineerd en als er sprake is van regen, dan plaats ik de wagen met de tank uit de wind (on-the-road) of zet hem binnen (in thuis-situatie).

Dit ter lering &-de vermaak!

Hans Jorissen

Reactie op Hemelwater

In Deux Chevaux Nieuws van 1/2005 schrijft Hans Jorissen een aardig stukje over water in de carburateur en in de benzine tank.
Nu denk ik, dat het door hem geboorde gat best ook wel voor extra water overlast gezorgd zal hebben, maar ook zonder zo’n gat condenseert er iedere keer water uit de lucht op de binnenwand van de tank, zodra deze afkoelt, eigenlijk op dezelfde wijze als condens op enkel glas. Hierdoor zal zich ook zonder het additionele gat condenswater in de tank gaan verzamelen, en vooral bij langdurige stilstand komt er steeds meer water en, door verdamping, steeds minder benzine in de tank. Een goede oplossing voor dit probleem is het toevoegen van spiritus bij de benzine.

08_04

Als je bij iedere tankbeurt ca. een borrelglaasje spiritus door de benzine doet, zul je nooit last hebben van vrij water in de tank en de carburateur, omdat spiritus ( = alcohol) water in zich opneemt en in het verbrandings proces meeneemt. Alcohol (spiritus) op zich kan geen kwaad, in de V.S. wordt door veel benzine maatschappijen ca. 10% alcohol aan de benzine toegevoegd. In veel hogere concentraties kunnen ouderwetse benzineslangen verharden of oplossen, maar dat borrelglaasje zal beslist geen kwaad doen, eigenlijk net als één echt borreltje voor ons ook goed is.

Met vriendelijke groet,

Laszlo Mogyorossy

Laat een reactie achter