Truus met een defecte schoen

Vraag: Bij stevig remmen merkte ik, dat de rechter achterkant van mijn ’57 erg diep in de vering ging. Ik vermoedde een defecte wielremcilinder of een versleten/gebroken veer. Toen ik het zaakje open maakte, bleek dat de voering van het segment gevallen was en los in de trommel lag!! De remschoen zat er pas vier jaar en ongeveer 8000km in en was nauwelijks versleten. Hoe kan dat nou en gebeurd dat vaker?

Antwoord: Als de remvoering van de houder los is gekomen, dan rem je feitelijk ‘ijzer op ijzer’. Dat remt overigens heel goed, TE GOED! En daarom niet wenselijk. Hoe kan het dat de remvoering los heeft gelaten? Dat kan door verschillende oorzaken. In een ver verleden, toen remvoeringen nog van asbest gemaakt mochten worden, zaten de remvoeringen met klinknagels vast aan de houder. Voordeel: De voering kan er niet zomaar afvallen. Nadeel: Als de remvoering halfweg versleten was, remde je op de klinknagels. Die voeringen gingen dus ook maar half zolang mee. Tegenwoordig zit de remvoering met moderne verlijmtechniek aan de houder gelijmd. Je kunt ze dus bijna helemaal opremmen. MITS ze verlijmd zijn op een schoon, droog, roestvrij oppervlak en soms komt een van de drie bij de productie wel eens iets in het gedrang. Andere oorzaak? De voering kan bij een eerder voorval zoals een lekkende wielremcilinder al eens geheel doordrenkt geweest zijn met remvloeistof (in zo´n geval ook de remvoering mee vervangen)! Kilometers of leeftijd doen verder niet ter zake.

26_truus

 

Truus.

Één reactie

  1. Kankache
    Kankache / 2-21-2016 / ·

    L environnement Bla Bla se difinee geometriquement comme tous qui est au tour de nous. Tu te plante envers le Nord. Apres tu tourne legerement (pas besoin de devenir trop prit et donc malade dans le nouveau mode de changement ), et droit ou gauche et tu arrive au meme point, n est-ce pas? Moins est plus

Laat een reactie achter