Truus Techniek ziet ze schijnen

De redactie ontving laatst het volgende schrijven.

Beste Truus, leuk dat je een tijdje geleden liet zien hoe een koplamp moet worden verwisseld. Dat wist ik al en bovendien branden mijn zes volt koplampen bijna nooit door. Ik heb echter een ander probleem. Het rechter achterlicht van mijn AZ uit 1961 doet het nooit als ik mijn licht aandoe. Ik moet eerst uitstappen en tegen het lampglas tikken. Dan gaat hij pas aan. Als het regent is zoiets irritant. Soms denk ik er niet aan en dan rij ik met maar één achterlicht in het donker. Best wel gevaarlijk. Is hier wat tegen te doen?

23_01                23_02

Gelukkig voor jou is dit euvel heel eenvoudig op te lossen. Jouw probleem wordt veroorzaakt door vocht. Het achterlicht is heel simpel van constructie en beslist niet vochtdicht. Door regen, maar ook door condens ontstaat een vochtig miniklimaat onder het achterlichtglaasje. De contacten van de lamphouder en het buislampje corroderen en het contact wordt slechter. Resultaat: de lamp gaat niet aan. Door het tikken tegen het glaasje wordt het contact hersteld en het lampje brandt weer.

23_03

De oplossing is simpel. Draai het schroefje boven op het achterlichtglaasje los en haal het glaasje los. Maak het glaasje los van de rubberpakking en maak ze beide schoon en droog. Als je vervolgens het rubber weer op het glaasje drukt, let dan op dat ze goed aansluiten. Neem het buislampje uit zijn houder en wrijf de uiteinden van het lampje met een fijn schuurpapiertje tot beide kanten weer blinken. Schuur vervolgens voorzichtig de lamphouder op de plaats waar contact met het lampje wordt gemaakt. Verwijder vervolgens het remlicht. Dat zit boven het achterlicht en heeft een bajonetsluiting. Herhaal de behandeling met het schuurpapiertje bij dit lampje. Plaats het remlicht terug en controleer de werking. (Vroeger zei mijn rij-instructeur dat je heel hard op de rem moest trappen en dan snel naar de achterkant van de auto moest rennen om het lampje te zien nagloeien. Dat werkt niet. Zet de achterklep open en kijk naar achter als je op de rem trapt.) Maak ook de omgeving van de lamphouder helemaal schoon en droog.

23_04

 

Vervolgens maak je het draadje van het achterlicht los en veeg dit schoon. Het uiteinde moet vertind zijn. Als dit niet meer het geval is moet je aan de slag met een soldeerbout en tin. (het lampje werkt ook zonder een vertind draadje maar de problemen komen dan sneller terug).

Plaats het draadje terug in zijn klemmetje en zet het lampje op zijn plaats. Controleer de werking. Plaats tenslotte voorzichtig het glaasje terug. Zorg dat het rubber goed aansluit op de carrosserie en draai, wederom voorzichtig, het schroefje aan. Vast is vast, als je te hard draait scheurt het lampglaasje. Controleer tenslotte nogmaals de werking van achterlicht en remlicht. Als ze het doen kan je er van op aan dat ze een hele tijd goed blijven functioneren. Toch is het raadzaam om je lichten regelmatig te controleren.

Truus.

Laat een reactie achter