Truus verwisselt een lamp

Truus verwisselt een koplamp

Pas in het donker valt het op: minder licht dan normaal! En bij verdere bestudering blijkt dat één van de koplampen het niet doet, meestal het gevolg van een kapotte lamp. Truus vervangt haar eigen koplamp. Deze keer het verhaal bij de foto’s.

Alvorens aan de slag te gaan zet ik eerst even de lichtschakelaar op ‘stadslicht’ zodat duidelijk wordt of de stadslichtjes in de koplampen het wel doen. LET OP: Een nieuwe groot-lichtlamp nooit met de vingers beet pakken, huidvet brandt dan in en verkort de levensduur en de helderheid van de lamp (op de foto’s heb ik de kapotte lamp vast!). De nieuwe koplamp dus met een zakdoekje of iets dergelijks beet pakken.

Eerste stappen

Eerste stap: zet de lichtschakelaar op ‘uit’, zodat alle lichten uit gaan. Volgende stap is van de betreffende koplamp de vergrendelknop (chroom of wellicht in de kleur van de auto) boven op het huis van de lamp aan de achterzijde in te drukken. De voorzijde van de grendel komt omhoog en het glas van de lamp kan aan de bovenzijde uit haar huis naar voren getrokken worden. Aan het lampglas zit vast, normaal in het lamphuis verborgen, de ‘bult’ van de reflector, de ‘spiegel’ die zorgt voor een bundeling van het licht dat de lamp die we gaan vervangen, gebundeld wordt. Omdat de lampglas/reflector met een pin aan de onderzijde ook nog in het lamphuis zit, dient de combinatie verder naar voren en tegelijkertijd omhoog getrokken te worden, om los te komen van het huis.

22_01
Verschil Belgische en Franse Eenden

Heeft u een Belgische eend, dan zult u waarschijnlijk een klein lampje links in de reflector vinden, heeft u een ‘Franse’, dan treft u (in het algemeen) een buislampje aan boven op de reflector.
De Belgische lampen zijn het eenvoudigst te vervangen: trek de stekker (een blokje met draden) van de achterkant van de lamp af, de glas/reflectorunit komt nu vrij van de auto. Nu kunnen de twee metaaldraadklemmetjes losgehaald worden: druk de ‘oortjes’ die naar buiten steken naar het lampglas toe en floep, de klemmetjes schieten los. Nu kan de lamp uit de reflector getrokken worden.

De nieuwe koplamp dus met een zakdoekje of iets dergelijks beet pakken en zo in de reflector plaatsen dat alle drie de pinnen aan de nieuwe lamp exact in de gleuven in de reflector vallen. Als ze dat niet doen, dan de lamp verdraaien tot dat wel gebeurt: dit moet echt zonder kracht gebeuren. Nu de metaaldraadklemmetjes weer op de lampvoet terugdrukken, de stekker er weer opsteken (kan ook maar op één manier).

22_02
Oudere en Franse Eenden

Bij de oudere en de Franse eenden zit de lamp in een soort bajonet gevat: door de lampfitting lichtjes in de richting van het lampglas te duwen (dus als het ware verder de reflector in) kan deze gedraaid worden, vanaf het lampglas kijkend, tegen de wijzers van de klok in. Na ongeveer een centimeter draaien komt de lamp uit de fitting. Op dezelfde wijze komt ook de stekkerunit met het buislampje van het stadslicht, met de draden van de lamp zelf los: lichtjes de unit richting de lamp, dus verder er op, duwen en tegen de wijzers van de klok draaien. Nieuwe lamp, niet met de vingers op het glas, maar met tissue of zo,  vast pakken zo dat het op de fitting geschreven wordt ‘haut’ (=boven) bovenop ligt. Met de andere hand de stekkerunit pakken met het buislampje bovenop en steek nu de lampfitting in de stekkerunit. Dat kan nu maar op een manier zonder dat ‘haut’ of het buislampje onderaan komen te zitten. Eenmaal in het gat passend de stekkerunit lichtjes met de klok mee in de fitting draaien, ongeveer een centimeter. U voelt dat de lamp vast komt te zitten.

22_03

Lampglas/reflector terug in het lamphuis

Laatste stappen: zet de koplampunit, dus glas met reflector en de nieuwe lamp(en) nu eerst met de pin onderaan in het gat van het koplamphuis en duw daarna de bovenkant van het glas het lamphuis in. Vergrendel het koplampglas weer met de grendelknop op het lamphuis.

22_04

Controleer met de lichtschakelaar of alles het doet. Als u, voor de auto staand, verblind wordt door een van de koplampen en het grote licht staat niet aan, dan heeft u de lamp waarschijnlijk omgekeerd gemonteerd.

Ergo: ik heb altijd ten minste een set juiste reservelampen bij me.

 

Truus Techniek

Één reactie

  1. john
    john / 6-11-2017 / ·

    Hallo goed verhaal over dat lampje
    kan er ook een nieuwer type duplo lamp in zo n koplamp of heb je dan een adapter nodig , en zo ja zijn die te verkrijgen
    B.V.B dank

    Gr John

Laat een reactie achter