Tweespalt of drie keer achteruit

Ha, ik word gestoord in m’n werk, ik hoor een claxon van een eend, zijnde een signaal van een binnentredende (soort van deurbel).

‘Wat bliksem’ zo denk ik, ‘is het een mens of een kind of misschien wel een aardig mensenkind?’ Welnu, best medeclublid, ‘Ik ben het!’ is voor mij een signaal dat mij vreugde verschaft in de zin dat mijn jongste zoon weerom is gekeerd uit de wrede wijde wereld en hem niets ernstigs is overkomen. (Ik heb hem beloofd, dat als hij zich niet meld ik verspreid over z’n ganse schedel ik tien haren eruit trek). Negatieve kant is, deze persoon kost veel geld, een andere vertegenwoordiger der mensheid kan mij geld opleveren. (Ik heb geturfd, en zo’n 80% der mij benaderende hebben tot gevolg dat mijn saldo lager wordt, oftewel minder min!)

Het kraken
Een bericht uit Polen, Cracau, het vroegere domicilie van de PAUS, de hele stad huilt. Mijn ritje naar Soest, krakra hoor ik en ontwaar enige wrevel in mijn gemoedstoestand, deze geluiden komen tevoorschijn in z’n twee & drie en als geroutineerd wisselbakken-uitwisselaar weet ik wat er loos is, de naaldlagers in de onderste as waardoorheen de pignon-as loopt geven te kennen dat de ruimte waarin ze rollen is opgeruimd als gevolg van slijtage, omdat ooit in z’n vroegere leven een onverschillige eigenaar te weinig respect (YO) voor de materie heeft opgebracht en heeft nagelaten het olieniveau te (laten) controleren, bij eerdere typen zijn deze lagers van brons en dientengevolge minder kwetsbaar en ook zal dat geluid (kroepoek) dan ook niet hoorbaar zijn, enkel wat zagen door niet mooi in elkaar lopende tandraderen en versleten achterste lagers en het bovenste priseaslager (veel voorkomende geluidsbron) wil ik nog noemen.

20_01

De oorzaak
Terug na x-aantal etmalen heb ik de moed me n’s over & in de bak te buigen om deze ‘door de handen’ te laten gaan, zodat hij zich zo weer een aantal decennia op normale rustige wijze van z’n taak kan kwijten. Wat blijkt: het onderste tandwielenstel is als het ware geëxplodeerd door twee in elkaar oplopende naalden en dat was de auditieve waarneming van Hans.

Tweespalt of drie keer achteruit

Het resultaat
Na wat zoekwerk op m’n rommelzolder, afdeling tandwielen, een mooi setje bij mekaar gezocht en de boel ineen gesleuteld, met dien verstande, dat ik alle kogellagers heb vernieuwd alsmede de differentiaallagers (conische rollagers) en de boel in de wagen gehangen, de beproeving. Bak schakelt perfect, is muisstil, een klein probleempje dient zich aan, ik heb vier gangwissels achteruit en één vooruit, mijn lichte wrevel maakt plaats voor zware attack, van nijd subiet de boel uitgebouwd en hersteld. Wat heb ik geleerd: dat met al mijn goede voornemens en de mij gegunde talenten er toch wel ’s momenten zijn, dat de mens weer nog beter kan leren als dat ie dacht al geleerd te hebben!

Rest mij nog de vorige tipgever te bedanken, ook daarvan heb ik goed geleerd, een borrel door de benzine. Fantastisch, het werkt en ik dank de hemel dat dientengevolge een weinig intreden van Hemelwater mij vanaf heden geenszins meer deert.

Hans Jorissen

Laat een reactie achter