Veilige winterslaap

Truus Techniek

Met de winter voor de deur volgen enkele tips om de 2CV in een veilige winterslaap te brengen.
Voordat de eend in de winterstalling gaat zorg voor een goede wasbeurt en droog hem goed af. Zet hem bij voorkeur in de was. Een vuile auto, denk aan vogelpoep, krijg je haast niet meer goed schoon na een aantal maanden stilstand. Kijk goed onder de rubber matten of er vocht onder zit en maak het goed droog. Een doek over de auto is handig tegen stof (en lekker warm!). De slaapplaats moet droog en goed geventileerd zijn. Is het toch wat vochtig, zet er een paar vochtvreters neer en leeg deze regelmatig. Ververs de olie ( tap het af direct na een rit, dan is de olie nog lekker warm). Gebruikte olie barst van de chemische vervuiling, die gedurende de maanden van stilstand zijn slechte werk kan doen.  Na het aftappen van de warme olie, draai je eerst de aftapplug er weer in, nadat deze is voorzien van een nieuwe koperen ring. Daarna de nieuwe olie erin gieten. Als een en ander op peil is, ongeveer 2 liter (max. peilstok) doe je de vuldop dicht. Trek het stekkertje los van de bobine en start de motor een tiental seconden, zodat de nieuwe olie overal binnen de motor terechtkomt. Steek dan het stekkertje weer terug en maak de plus van de accupool los en leg dit van de accu af. Zorg dat de benzinetank goed (tot de vulpijp) gevuld is. Dit beperkt het roesten van de tank aan de binnenkant en voorkomt condens! Over het brandgevaar zijn de meningen verdeeld, maak zelf een keuze die voor jou belangrijk is. Breng de banden op spanning, misschien nog iets meer dan voorgeschreven. Om de banden te ontlasten is het mogelijk om de auto op blokken te zetten (met een schaarkrik gaat dit makkelijker dan met een eendenkrik).

16_01
 16_02  Zet de accu in een verwarmde ruimte (of neem hem mee naar huis). Controleer de hoogte van de accuvloeistof, vul eventueel met gedestilleerd water bij. Draai de dopjes van de accu los. De accu kan ook in de auto aangesloten worden op een druppellader (te koop bij onze clubshop), dan hoeven de accudopjes niet losgedraait te worden. Heb je geen druppellader laad dan de accu elke maand een uurtje bij. Draai ongeveer één keer per maand de krukas een paar keer rond met de slinger. Beweeg dan ook meteen de auto even heen en weer (tegen kramp en “platte” kanten van de banden). Zet de ventilatieklep net even open zodat het rubber vrij is, laat ook de ramen open staan (niet naar boven, maar hangend). De deurrubbers kunnen ingesmeerd worden met talk. Met al deze tips slaapt het eendje weer heerlijk de winter door!

Verder hebben we op de redactie nog een ingezonden brief ontvangen van G. Kerstens: “Hier een vraag voor de rubriek Truus Techniek. Onderwerp: rommelend geluid achter in mijn eend. Deze 12pk eend 1955 heb ik in ’98 en ’99 gerestaureerd is perfect in orde en rijdt prima, alleen als je op een enigszins hobbelige weg rijdt komt er een rommelend geluid van achter uit de auto. Ik heb al diverse malen alles gecontroleerd zoals wiellagers, remtrommels en draagarmen, maar ik kan er geen oorzaak voor vinden. Om zo een oplossing te vinden is wat moeilijk. Een proefritje is hierbij noodzakelijk om het geluid te kunnen opsporen. Het mooiste zou zijn dat iemand achter in de bak gaat zitten tijdens de rit. Er valt vast iets te organiseren tijdens een van de toertochten die door de club worden gereden? Verder zou het kunnen zijn: de maag van de bestuurder of losse rommel in de kofferbak. Misschien heeft iemand anders nog een idee?

Een warme rustige winter toegewenst!

Truus

Laat een reactie achter