Historie 2CV

De 2CV’s die in Nederland geleverd werden, waren voornamelijk afkomstig uit de Citroën fabrieken in Vorst (Forest) bij Brussel. Deze fabriek werd gebouwd vanaf het moment dat de 2CV op de Nederlandse markt geïntroduceerd werd. Dit had alles te maken met de invoerheffingen die op (complete) auto’s werden geheven. Om die heffingen te ontlopen, voerde Citroën onderdelen in, die samen met lokaal geproduceerde onderdelen samengesteld werden tot complete auto’s. Door het bestaan van de Benelux was het in Nederland voordeliger om Belgische auto’s te leveren dan Franse, ook al was de Belgische assemblage trager dan de Franse. Volgens sommige bronnen had men in België tot 70% hogere productiekosten dan in Frankrijk.
De onderdelen voor deze auto’s werden over de weg aangevoerd vanuit Parijs en vervolgens samengebouwd en gespoten in België. Men maakte van de gelegenheidgebruik om de 2CV te verbeteren en te verfraaien. Ook op het gebied van kleuren, wat in Frankrijk zwart voor de Traction Avant en moddergrijs voor de 2CV betekende, namen de Belgen de gelegenheid te baat om een uitgebreider gamma in te voeren, terwijl men in Frankrijk pas in september 1959 een tweede kleur voor de 2CV introduceerde. Ook in andere opzichten liepen de Belgen voor op de Fransen: een metalen kofferdeksel, een derde zijruit, luxere uitvoeringen; allemaal in België verzonnen en pas later door Frankrijk overgenomen. (bron: Jan de Lange; De eend, Citroën 2CV in Nederland).

Groot verschil met de Franse productie, is dat de doorgevoerde veranderingen/verbeteringen in België nauwelijks zijn vastgelegd. De geschiedenis van de Franse eend is van maand tot maand vrij nauwkeurig bekend, de geschiedenis van de Belgische 2CV’s moet achteraf gereconstrueerd worden. Daarom bestaan daar nog grote onduidelijkheden over.

Binnen de EEEC zijn enkelen zeer actief in het verzamelen van informatie over de auto’s uit Vorst. De bladzijden ‘Kleuren’ en ‘Chassisnummers’ zijn daarvan het resultaat. Mocht je aanvullingen of tips hebben, graag naarwebmaster@eeec.nl

Reacties zijn gesloten, maar trackbacks en pingbacks zijn open.