Stuurkolom

05_stuurkolom

 

Knollen voor  CitroenenModerne auto’s worden als maar zuiniger (ja echt!). Door gebruik van hoogwaardige elektronica en slimme materiaalkeuze zoals moderne metaal legeringen en waar mogelijk vergaande vervanging van duurdere en zwaarder metaal door kunststoffen. Ook de bandenindustrie doet een duit in het zakje met lage rolweerstand banden. En ga zo maar door, als je de auto-industrie geloven mag, lijkt het er op dat de moderne auto geen benzine verbruikt maar ze aanmaakt! In economische tijden zoals we die nu beleven keren veel mensen terug naar ‘de oorsprong’: een zuinige auto voor ‘van A naar B’. Allerlei merken maken nu dus reclame met  1 liter op 20 kilometer verbruikscijfers (let wel, bij ECE normgebruik). Als ik teveel van deze berichten lees of hoor, dan heb ik daar zo’n dubbel gevoel bij. Ergens ontstaat er in mijn bovenkamer kortsluiting (dissociatie heet dat geloof ik). Ik hoor een bericht waarvan we allemaal zouden moeten juichen want eco vriendelijk, zuinig, goedkoop wat wil je nog meer! Tegelijkertijd klinkt het zo bekend. We moeten geloven dat het de nieuwste ontwikkeling is met dank aan de techniek maar zoals zoveel, het  was er allemaal al eens. Mijn eend van 47 jaar rijdt al een op twintig. Nee wat zeg ik, ‘n eend van 58 jaar oud rijdt zelfs wel een op vijfentwintig. Een beetje 18 pk tje van de jaren zestig rijdt 90km/h bij een verbruik van een op achttien. Inmiddels bewezen levensduur? Bijna onverwoestbaar. Toch knap dat, speciaal voor het zestig jarig jubileum, we een financiële crisis creëren zodat we de gepaste sfeer kunnen beleven die ook in de  jaren voor en na de 2e wereldoorlog heerste, tijden waarin de 2CV werd ontwikkeld en geïntroduceerd.

DEUX PATTES

———————————————————————————

Momenteel ben ik één van die gelukkigen die na veel uitstel toch besloten heeft zijn ‘werk eend’ op te knappen. Ik ben nogal gecharmeerd van een ruige, doch harde eend. Hij hoeft niet te glimmen. Regelmatig zie ik prachtige gerestaureerde eenden rijden, toch bekruipt me het gevoel dat ze soms te mooi zijn. Met de huidige spuittechnieken glimmen ze net zo hard als dat ze op de persfoto’s van vroeger wilden doen geloven. Maar dat terzijde.

Ik ben er dus bang voor dat mijn werk eend kapsones gaat krijgen als hij te mooi wordt. En inderdaad hij wordt toch te mooi! Maar ja wat doe je als je bezig bent, je doet het goed of anders maar niet. Tien dagen aan manuren schuurwerk er in zitten en nadat hij in blinkend rouge geranium/AC 435 van de spuiter terug gekomen is heb ik de indruk dat ik er voor hem ben en hij niet meer voor mij. Vroeger zag hij er gedienstiger uit. Zelfbewust met nieuwe velgen en een strak dakje staat hij zijn mannetje, eigenlijk is het een patsertje geworden.

Hé gozer, kijkt mijn nou! lijkt hij te zeggen. Als we nu de stad in gaan hoef ik niet te denken dat ik m nog even op die laatste twee meter neerknal half op het stoeppie. D’r zal maar een deuk in zijn gelakte ego komen, dan hebben we de poppen aan het dansen! Toch wel een hele verantwoordelijkheid weer, Eend met ego. Zo!… Dan ga ik ‘m nu eens goed zijn staart trappen.

 

Deux Pattes

————————————————————————————–

Langzaam aan actie

Afgelopen week was het zover, Nederlands vrachtwagenchauffeurs waren het zat. De diesel literprijs rijst de pan uit en de accijns gaat omhoog. Er moest wat gedaan worden aldusde heren transporteurs. Het werd een langzaam aan actie. Symbolisch om even voor twaalf, werd er met een gangetje van rond de vijftig per uur op de snelweg rond gereden. En ook ik had het genoegen daarvan mee te mogen genieten. Nu is het zo dat ik meestal op de ‘snel’weg zit omdat ik liefst ‘snel’ ergens heen wil of moet. Ik weet het  ‘t is slechts een illusie maar toch blijf je hopen dat hij (de snelweg) levert wat hij beloofd,  namelijk snelheid!  Terwijl ik geduldig achter de sleep auto’s aan sukkelde samen met nog een paar honderd anderen moest ik onwillekeurig terug denken aan een soortgelijke situatie op de snelweg Zwolle-Amersfoortop een zaterdag morgen. Je denkt even vlot van A naar B te rijden op een dag dat er toch niets mis kan gaan en ja hoor! Vol in de remmen. Wat is daar loos? Nee hé toch geen file?! Een ongeluk? Wegwerkzaamheden? Na veel automobiel geschuiffel komen we tot de kern van de zaak. Er rijdt een bejaard Daffodilletje  met een evenzo bejaarde chauffeur met een gangetje van zeg krap tachtig per uur op de rechter rijstrook. Ik schrok ervan en werd mij meteen bewust wat ik zelf teweeg breng als ik met de eend op de snelweg zit. Tot nu toe ervoer ik het geheel niet als bezwaarlijk want het rijdt lekker door achter een of andere vrachtwagen maar we vormen dus wel degelijk rijdende obstakels. Het is maar goed dat het verkeer regelmatig stilstaat in NL, dan val ik met mijn eend ten minste niet zo op! Over relativeren gesproken.

Deux Pattes

—————————————————————————————–

 

Het zit er hard aan te komen maar het is nog niet zover. Toch feesten we er vast lustig op los in 2008.  ‘2CV Citroën 60 ans déjà!’ Lees ik op de voorpagina van eens Frans tijdschrift.Het zijn rare tijden deze dagen,  het intro artikel in het betreffende blad steekt de loftrompet over het schijnbaar onsterfelijke autootje. Gelijkertijd hoor ik op de radio politieke plannen over het weren van ‘vuile auto´s’ in bepaalde steden, iets wat overigens in sommige buitenlanden al is ingevoerd! Misschien mag u er nog wel in maar u moet dan wel ecologisch aderlaten door middel van het afstaan van een riante hoeveelheid milieuvriendelijke eurobiljetten. Dit plannetje zou al moeten gaan werken voor auto´s vanaf 1992 Anderzijds lees ik verder in het Franse stuk;  Het gaat goed met de 2CV als klassieker er zijn steeds meer commerciële ondernemers die brood zien in het maken en leveren van onderdelen voor de 2CV. Een grote Franse leverancier te Cassis wordt als voorbeeld aangevoerd. Ik sluit af met de volgende alinea; C’est une veritable successtory qui dure…. et durera encore longtemps grâce  a la passion des collectioneurs et à l’implication des certaines sociétés qui refabrique la quasi-totalité des pièce 2CV. Het is een successtory die duurt en nog lang zal duren dankzij de passie van de verzamelaar en ondernemers die het nut ervan inzien vrijwel alle onderdelen te fabriceren die wij nodig zullen hebben. Nu maar afwachten wáár we nog mogen rijden.

Deux Pattes

———————————————————————————————————–

 

Begin december 2007 even over achten ’s avonds werd ik door Philip Freriks weer eens met mijn neus op ‘de feiten’ gedrukt. Ik probeer mijn leven lang al te achterhalen waarom ik niet zonder eend door het leven kan en wat ‘dat’ dan is, ‘dat gevoel’… Is het: de lucht van vroeger die er in rondwaard? Is het: het geluid van een ondergemotoriseerd traag vooruitslepend vervoermiddel op een eenzame landweg? Is het: het bij min twee graden zonder noemenswaardige kachel afzien tot de aankomst? Is het: al wiegend over de weg met je dak open en glimlachend kijken naar die stresskippen die, al Tom Tommend en ge-airconditioneerd, met een twintig speaker soundsysteem in hun S.U.V. proberen over je heen te kruipen om toch maar eerder in de staart van de file aan te komen? Nou weet ik het wel hoor. Te beginnen reed ik al eend tijdens mijn moeders draagtijd of eigenlijk mijn moeder reed want ik had nog de handen vol aan celdelen, maar dat achtergrond geluid moet al in mijn pc-tje opgeslagen geweest zijn. Vervolgens mogen we live van de achterbank het hele eendenspektakel meemaken. Hangen in de bochten en lekker in het weekend zandweggetjes nemen in het Overijsselse Salland bosgebied. Ja, dat deden we thuis niet met de ‘echte auto’, maar met de eend natuurlijk. Later aangevuld met een diep respect en begrip voor de techniek in al zijn eenvoud. Maar Philip van de NOS weet mij te vertellen waar het om gaat; het is lekker goedkoop! Geen motorrijtuigenbelasting, weinig verzekering en straks ook minder APK keuringen. Ach! Dat ik daar nou niet eerder op gekomen ben!

Deux Pattes

Één reactie

  1. Leoncio
    Leoncio / 2-21-2016 / ·

    saraaaa!!!ooohh christmas in sweedn looks sooo beautiful!!! hopefully i’ll post some pictures of how it is in madrid soon, but it’s really different ;). i would also love to have the chance of drinking a coffee together and telling each other about our lives!! i’ll tell you about istanbul soon! (long story ;)). lots of kisses and love sarita!!!

Laat een reactie achter