Bij de entree van het archief, op de 1e verdieping boven de clubruimte, prijkt sinds kort een heuse lichtreclame met het logo van Citroën.. Het archief is inmiddels verhuisd naar deze verdieping. Een feestelijke opening zal helaas even moeten wachten tot de betere tijden zijn teruggekeerd.

Lichtreclame CitroenDeze lichtreclame is ooit meegekomen met een aankoop van onderdelen door het magazijn. Helaas was het paneel zo ernstig beschadigd dat nieuwe stukjes transparante kunststof in kleur aangebracht moesten worden.

Kortom, alleen een specialistische restauratie kon deze lichtreclame nog redden. En dat is hij zeker waard, want een vervangend exemplaar, zo leerden wij op de veiling van Catawiki, kost een vermogen.

We gingen voor advies langs bij Johan Verlinden, specialist in ontwerp en productie van stickers en belettering. Johan nam de klus op zich en na enkele weken werd ik gebeld om de lichtreclame op te halen. Het resultaat mocht er zijn. Tot in detail was het paneel gerepareerd.

Lichtreclame Citroen ChevronsOm de restauratie compleet te maken, zouden we het bord ook weer van verlichting voorzien. Dus een middagje klussen, kader gezaagd met sponning erin, verstek gezaagd en de delen met elkaar verbonden door lamello’s, of te wel in het Bourgondische zuiden “koekjes”genoemd.

Daarna geschilderd in nevelgrijs en LED verlichting op een gladde reflecterende aluminiumplaat gelijmd. Vervolgens hebben we het bord boven het donkere trapgat tegen de wand geplaatst. En sindsdien brengt Citroën ons weer licht in de duisternis. Kom gerust eens langs om het moois te bekijken.

Over de logo’s van Citroën

In vrijwel elke grote plaats in Europa en elders in de wereld herkennen we de Citroën dealer aan het uithangbord met daarop het logo van Citroën.

De herkomst van het logo is ons wel bekend. Het is ontstaan voordat André Citroën nog enige auto had gebouwd. Tijdens een familiebezoek in Polen ontmoette André Citroén een zekere Olga Doussavitcha. Zij nodigde hem uit bij een oom van haar, die uitvinder was van onder andere een set tandwielen met een V-vormige vertanding. Voordeel daarvan was dat je met relatief kleine tandwielen een enorme kracht kon overbrengen. In 1900 kocht André Citroën het alleenrecht voor de productie van deze tandwielen. Hij had zoveel vertrouwen in deze vinding dat hij hier zijn merklogo van maakte. Zo ontstond le Double Chevron.

De eerste bij Citroën aangesloten garagebedrijven waren direct herkenbaar aan een blauw uithangbord met daarop in gele kleur het logo. Het logo was in een ovaal geplaatst, zoals we ook bij de eerste 2CV A-types zien.

Om de herkenbaarheid van het Citroën logo te behouden, en ook de uitstraling van het merk te verhogen, is het Citroën logo diverse malen aangepast aan de ontwikkelingen van stijl, vormgeving en smaak van het publiek.

Onderstaande reeks toont u de verschillende vormen per periode:

Robert Kaag, Archief EEEC

Citroën logo van 1919 tot 1921

Citroën logo van 1919 tot 1921

Citroën logo tussen 1919 en 1959.

Citroën logo tussen 1919 en 1959.

Citroën logo van 1959 tot 1966

Citroën logo van 1959 tot 1966

Citroën logo van 1966 tot 1985

Citroën logo van 1966 tot 1985

Citroën logo van 1985 tot 2009

Citroën logo van 1985 tot 2009

Citroën logo van 2009 tot 2015

Citroën logo van 2009 tot 2015

Citroën logo van 2015 tot heden

Citroën logo van 2015 tot heden