Te koop: Citroën 2CV, type AZ, 1962

Onze vrijwel volledig gereviseerde 2CV AZ van 1962 met de ‘suicide’ deurtjes. ‘Volledig gereviseerd‘ betekent in dit geval dat ALLE techniek tot in verregaande perfectie is hersteld of vernieuwd met zo veel mogelijk originele onderdelen. Een niet volledige opsomming:

  • motor: volledig gedaan, incl. koppen, kleppen, geleiders, zuigers, cilinders, pakkingen, carburateur, dynamo (inclusief spanningsregelaar), nieuwe centrifugaalset, etc.
  • versnellingsbak: volledig gedaan, inclusief diff en aandrijfassen, pakkingen en nieuwe koppelingset.
  • remmen: volledig gedaan incl. nieuwe leidingen, remschoenen, (hoofd) remcilinder(s), etc
  • vering: volledig gedaan, inclusief veerpotten, frotteurs en batteurs,
  • ophanging, idem, inclusief alle lagers, etc.
  • stuurhuis: idem.

Motor, versnellingsbak en aandrijving allemaal gereviseerd door Tijs! Het originele chassis was
redelijk goed, maar is toch volledig onder handen genomen met vakkundig laswerk waar nodig.

De koets heeft nieuwe vloerplaten, voetenbak en aflegplank gekregen, maar was / is verder in zeer
goede, roestvrije originele staat. Dat is ook de reden dat ervoor gekozen is om de Eend in de ‘patina’ staat te laten waarin die zich bevond.

Concreet betekent dit dat er kleine deukjes en oneffenheden in zitten hier en daar, en ook dat er wat cosmetisch lakherstelwerk gedaan is in het verleden met waarschijnlijk de ‘Franse slag’, waarbij niet echt meteen concoursstaat beoogd werd …

Er zit overigens absoluut nergens plamuur of iets dergelijks op de auto. Een paar plekjes zeer lichte oppervlakkige vliegroest zijn er hooguit te vinden, wat wel het patina accentueert. Met recht ‘dans son jus’ dus. Nieuwe portierrubbers zijn wel gemonteerd. De binnenkanten van de spatborden en onderzijde
koets zijn bovendien -vanaf blank plaatwerkopnieuw met duurzame corrosiebestendige coating behandeld. Het interieur is zeer netjes met perfect aansluitende deurpanelen, dashboard,  binnenbekleding, etc. Alles werkt ook zoals het moet. Er zit een nieuw tijdscorrect dakje op de Eend gemonteerd: het oude dakje was te ver weg, gescheurd en bovendien niet met het juiste design.

Er is weinig bekend over de historie van de auto, behalve dat deze in de jaren negentig ingevoerd is vanuit Frankrijk en enige jaren daarna in een schuur beland is met de bedoeling hem ‘op te knappen’, wat niet is gebeurd. In 2017 uiteindelijk pas in ons bezit gekomen. Dus een mooie, origineel rijdende eend die – als men dat zou willen – makkelijk in concoursstaat te brengen is. Foto’s van restauratie en volledige kostenverantwoording zijn ter inzage bij bezichtiging. De Eend is vrij van houderschapsbelasting / wegenbelasting en hoeft niet meer APK gekeurd te worden.

We vragen er € 9250 voor. (In)ruil bespreekbaar. Eventueel ook nog veel reserve onderdelen erbij.
Bij echte interesse gewoon even contact opnemen.

Inlichtingen: nomennes@ziggo.nl