Onze secretaris Willem Klein Lankhorst had een mailtje uitgedaan naar alle leden om de Oranjerit 2022 te komen meerijden. Ik had me direct aangemeld bij organisator Pieter Vogel. Niet te flauw, gelijk met zoon Gijs, Hans van Gils en Frank Huismans kortgesloten. Gijs en Hans gingen niet mee. In gezelschap van Frank in mijn ‘ouwe rooie’ (’61er, EP-72-42) afgesproken.

Prachtig weer in het vooruitschiet. Frank vanuit Breda opgehaald in Houten. Koffiestop bij hem gedaan en daarna gelijk door naar Hoogland. We kozen een binnendoor weg via buitengebied (waar Frank opgegroeid is) onder andere langs de kromme Rijn, Utrechtse Heuvelrug, Soestduinen.

Pannenkoeken

Om 12 uur aangekomen bij Pannenkoekenhuis ‘In den gloeiende Gerrit’, daar werden we welkom geheten door Pieter Vogel. Tafel genomen bij het raam met Frank. Willem Klein Lankhorst en Victor Couwenbergh schoven gezellig aan. De EEEC bood ons een pannenkoek aan. Ik koos voor een bijzondere, genaamd ‘gekke Geit’. Vond ik wel een toepasselijke, omdat ik een Belgisch geproduceerde Eend bezit.

Deelnemers

We hebben heel wat anekdotes uitgewisseld en heerlijk gelachen met elkaar. Na de maaltijd over het parkeerterrein gehuppeld. Foto’s gemaakt en medeclubleden ontmoet en gesproken. Pieter Vogel had enkele zingende kinderen in zijn wagen geladen. Wie weet … toekomstige Eend rijders? Er vielen achttien deelnemende voituurkes te turven. Vijftien statutaire, waaronder Willem’s 2CV Radar 1958. Een 2CV Dyane6, en twee stuks 2CV6. Ze werden allen op detail bekeken en bewonderd. Oeps … de mooie oude bekende 2CV A 1953 van Ad Verburg vertoonde sporen van ‘boktor’!

Aanstalten gemaakt om de rit te starten. Dakjes werden geopend. Jaap Heeringa leende zijn vrouw uit aan Willem Klein Lankhorst. Zij mocht meedeinen in zijn 2CV Radar. Jaap riep nog ‘doe je voorzichtig met mijn vrouw’!? Rit leidde ons via de omgeving en Amersfoorts wegen. Prachtig lente weer. Hier en daar fruitbomen in de bloesem, frisgroene blaadjes aan de bomen in het bos. Heerlijk!

Pauze

Rit-stop werd gehouden in Leersum, bij restaurant Darthuizen. Op het terras met het zonnetje op je knar. Koffietje, biertje etc. Én een mooi uitzicht op ons rollend historisch erfgoed op de parking. Bij een aantal toeschouwers vielen de monden open van verbazing; ‘dat dât spul nog rijdt!?’. Heerlijk gelachen hierom. Opvallend was die grote lichtblauwe Chevrolet uit de jaren 60 (de blinkende lak deed zeer aan mijn ogen).

Specialisme van Jaap

Nadat we onze kelen gesmeerd hadden, nog een rondje over het terrein gedaan. Met Irene Doorenbos van de redactie van ons clubblad ‘Deux Chevaux Nieuws’ overleg gepleegd, ik mocht een verslag van dees heugelijke dag gaan schrijven. Zin in! Victor Couwenbergh moest zijn 2CV Azam6 nog even met Super98 (uit een mooie metalen jerrycan) aanvullen. Slurpend beestje, die Azam

van hem. Enkele 2CVtjes pruttelde onregelmatig. Jaap Heeringa had zich welwillend ingezet; de motorkapjes werden geopend. Hij heeft ze weer stationair aan de praat weten te krijgen. Top Jaap!

Pieter kwam met zijn wijsvinger op de klok melden dat we de rit voort mochten zetten. Via het ‘omgevallen bos’ van Leersum onze weg vervolgd. Frank herinnerde mij aan de bizarre windval/storm in Leersum (Juni 2021). Een 2CV6 had toen nieuws gemaakt. Geplet onder een boom. Deze noodlottige Eend staat nu (zonder boom) in de 2CV collectie van Edwin Groen; ‘Eendenmuseum’ Andijk.

Eindpunt

Aangekomen bij startplaats in Hoogland afscheid genomen van onze medeclubleden en dank uitgesproken aan organisator Pieter Vogel. Top gedaan! De eigenaren van een prachtige 2CV AZU (1956) gesproken. Met onze deelnemende Zeeuwen Victor Couwenbergh, Piet Gabriëlse en zijn vrouw Addie nog even leuk na gekletst.

We kunnen terugkijken op een welgeslaagde Oranjerit 2022. Ik heb Frank thuis afgezet in Houten en ik ben behouden thuis in Breda aangekomen met 300 welgenoten kilometers meer op de teller van mijn oudje.

Veel Lees-, kijkplezier.

Groet, Rien de Klerk – Breda.