• Nieuws
  • Inschrijven lid
  • Contact
  • Leden-login
Enige Echte Eendenclub
  • Historie 2CV
    • Kleuren 2CV
    • Chassisnummers
    • Belgische productie
  • Club
    • Clubhistorie
    • Magazijn
    • Deux Chevaux Nieuws
    • Archief
    • Bestuur
    • Inschrijven lid
    • Advertenties
    • Interessante links
    • Statuten
    • Huishoudelijk reglement
    • Privacybeleid
  • Evenementen
    • Agenda
    • Verslagen
  • Techniek
    • Technische specials
    • Technische artikelen
  • Zoek
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / Historie 2CV

Historie 2CV

In 1935 besloot Citroën het voertuig te ontwikkelen dat hat Franse platteland nodig had. Uit een door Pierre Boulanger gelanceerd marktonderzoek bleek dat het een voertuig moest worden dat de boer en zijn vrouw met 50 kilo aardappelen naar de markt kon vervoeren, en wel zodanig comfortabel dat de eieren in een mand niet breken als er over een omgeploegd land wordt gereden. Verder moest het zuinig, goedkoop en betrouwbaar zijn.

historie-2cvOp basis van dit marktonderzoek werd een onconventionele auto ontwikkeld die superlicht en zuinig was, maar niet productierijp. Desondanks was men van plan haar op de Salon van oktober 1939 te presenteren. Door de oorlog ging die Salon niet door en was er nog 9 jaar tijd om over het ontwerp na te denken.

Het op de Parijse autosalon in oktober 1948 gepresenteerde exemplaar was een totaal andere auto dan de in 1939 gemaakte prototypes al was de vorm ongeveer gelijk en voldeed het aan de ontwerpcriteria. De vakpers kraakte de nieuwe Citroën af en een Nederlandse journalist schijnt opgemerkt te hebben dat de zwaan een lelijk eendje had voortgebracht. (Het Citroën-logo bevatte toen een zwaan). Het Franse publiek was echter meteen enthousiast en er waren meteen levertijden van enkele jaren. Nederland was in 1952 het eerste exportland voor de 2CV.

fillets de forestDe 2CV’s die in Nederland geleverd werden, waren voornamelijk afkomstig uit de Citroën fabrieken in Vorst (Forest) bij Brussel. Deze fabriek produceerde al Citroën auto’s vanaf 1926 en de keuze voor een fabriek buiten Frankrijk was genomen om de importheffingen op auto’s te omzeilen. De in Nederland verkochte Citroëns kwamen veelal uit België omdat binnen de Benelux vanaf 1948 geen invoerheffingen werden geheven. Kort na de introductie van de 2CV werd deze vanaf 1952 ook in Vorst geassembleerd en gespoten. De onderdelen voor deze auto’s werden over de weg aangevoerd vanuit Parijs en vervolgens afgewerkt in België. Men maakte van de gelegenheid gebruik om de 2CV te verbeteren en te verfraaien.

Ook op het gebied van kleuren, wat in Frankrijk zwart voor de Traction Avant en grijs voor de 2CV betekende, namen de Belgen de gelegenheid te baat om een uitgebreider gamma in te voeren, terwijl men in Frankrijk pas in september 1959 een tweede kleur voor de 2CV introduceerde. Ook in andere opzichten liepen de Belgen voor op de Fransen: een metalen kofferdeksel, een derde zijruit, luxere uitvoeringen; allemaal in België verzonnen en pas later door Frankrijk overgenomen. (bron: Jan de Lange; De Eend, Citroën 2CV in Nederland).

Groot verschil met de Franse productie, is dat de doorgevoerde veranderingen en verbeteringen in België nauwelijks door Citroën zijn vastgelegd. De geschiedenis van de Franse eend is van maand tot maand vrij nauwkeurig bekend, de geschiedenis van de Belgische 2CV’s moest achteraf gereconstrueerd worden. Dit is door Vincent Beyaert gedaan wat tot een zeer fraai boekwerk “Les filles de Forest” heeft geresulteerd.

Binnen de EEEC zijn enkelen zeer actief in het verzamelen van informatie over de auto’s uit Vorst. De bladzijden ‘Kleuren’ en ‘Chassisnummers’ zijn daarvan het resultaat. Mocht je aanvullingen of tips hebben, graag naar secretaris@eeec.nl.

Onderstaande video van Christophe Bouché laat de geschiedenis van de Citroën 2CV mooi zien.

Agenda:

Huidige maand
MagazijnBirkstraat 119A 3768 HE Soest

za01apr10:00za14:00Magazijndag 1 april 2023Magazijndag

MagazijnBirkstraat 119A 3768 HE Soest

ma17apr19:00ma21:00Magazijnavond 17 april 2023Magazijnavond

zo23aprGehele dagOranjeritOranjerit EEEC

vr28aprGehele dagzo30Citro-ClassicaCitro-Classica

MagazijnBirkstraat 119A 3768 HE Soest

za06mei10:00za14:00Magazijndag 6 mei 2023Magazijndag

zo21meiGehele dagBrabantritBrabantrit

MagazijnBirkstraat 119A 3768 HE Soest

ma22mei19:00ma21:00Magazijnavond 22 mei 2023Magazijnavond

Bekijk de volledige agenda.

Nieuws:

  • A-type Markt te Liempde: Verslag van Rien 21 maart 2023
  • Te koop: 2CV AZAM, mei 1964, griste typhon (AC 147) 16 maart 2023

Menu:

  • Home
  • Historie 2CV
    • Kleuren 2CV
    • Chassisnummers
  • Club
    • Clubhistorie
    • Magazijn
    • Deux Chevaux Nieuws
    • Archief
    • Bestuur
    • Inschrijven lid
    • Advertenties
    • Interessante links
    • Statuten
    • Huishoudelijk reglement
    • Privacybeleid
  • Evenementen
    • Agenda
    • Verslagen
  • Techniek
    • Technische specials
    • Technische artikelen
  • Nieuws
  • Contact

Aangesloten bij:

De EEEC draagt bij aan de instandhouding van ons mobiele culturele erfgoed. In groter verband zijn we daarom ook aangesloten bij:

logo Citroen Contact
Amicale Citroen Internationale logo

 

FIVA logo
FEHAC logo

Contactgegevens:

Correspondentieadres:

Enige Echte Eenden Club
Marsdijk 1, 4043JW Opheusden

E-mail: secretaris@eeec.nl

KVK 40156741

Magazijn:

Wil je contact opnemen met ons magazijn of onderdelen bestellen?
E-mail: magazijn@eeec.nl
Telefoon: 06-28045666  (alleen tijdens openingsuren)

Adres clubhuis, archief en magazijn
(zie agenda voor openingsdagen):

Birkstraat 119A
3768 HE Soest (routebeschrijving Google Maps)

 

© Enige Echte Eendenclub
  • Statuten
  • Huishoudelijk reglement
  • Privacybeleid
Scroll naar bovenzijde
X