A-type Markt te Liempde: Verslag van Rien
Samen op pad naar Liempde; Hans v. Gils en Petra Hondius (2cvAZ-PO ’56) vanuit Vlissingen, Peter v. Steenpaal en Ina v/d Logt (2cvAK350 ’69) vanuit Heijningen, en ik (2cvAZ ’61) vanuit Breda. Verzamelplaats was bij mij in Breda, om 08.00 u koffie.
Helaas hadden Hans en Petra problemen onderweg; lekke band, en later brandstofproblemen. De ANWB had hen geholpen. Afgesproken om elkaar te ontmoeten in Liempde. Franck Huismans (2cvAZ ’58) is vanuit Houten vertrokken. De heenreis liep voor ons vlotjes. We genoten van het prille lentezonnetje. Als vogelliefhebber kon ik het niet nalaten om onderweegs ornithologisch mijn ogen de kost te geven. Er was volop beweging waar te nemen, vogels die weer terug kwamen van hun trek uit warme streken en hun broedplek in ons Brabantse land terug gevonden hadden. Enkele ooievaars stonden bijvoorbeeld al op hun nest, en de kieviten toonde ons hun sierlijke baltsvlucht; “Spring is in the air”!
We kwamen om 09.45 u aan. Mooi op tijd. We werden aan de poort ontvangen door Harry Kanters en Willion Verstegen. Onze voituurkes konden we op een aangewezen plaatsje op het L’Union boogschutterij-terrein zetten. De sfeer was perfect, iedereen was in de weer om hun stand vol te krijgen met 2cv en ander spul. Franck was al aanwezig en had zijn ’58er bij de poort naast de ’62er van Willion geparkeerd.
Hans en Petra waren inmiddels gearriveerd en werden luidkeels en met applaus door ons binnen geloodst. Henk van Boxmeer en Harry Kanters hadden nog een onderonsje bij de poort.
Eenmaal geacclimatiseerd besloten we eerst even de binnenruimte te gaan bekijken. Irene Doornbos was de eerste, die ik tegenkwam. Even bijgekletst over onszelf, de schilderkunst, en onze 2cv-hobby. Ze mist haar oude Sloveense 2cvAZL ’65, die nu al een tijdje voor reparatie bij Hans Jorissen staat. Hopelijk wordt hij snel gefikst en kan zij deelnemen aan de komende Oranjerit Zondag 23 April. Vervolgens dienden zich meerdere clubgenoten aan, waaronder Arie en Klaas Jonker, Robert Kaag, Jaap Heeringa, Frits Dunnewind, Arnold Duijvestijn. Half de middag kwam Mark Aartsen een kijkje nemen. Met Hans Westrik nog even gepraat over fotografie, interviews en zijn diensten voor de club.
Opmerkelijk was, dat er minder stands in de binnenruimte waargenomen werd. Ik passeerde Hans Waldekker met zijn vrouw. Jammer dat hij niet deel kon nemen. Hij zou met zijn bijzondere oude 2cv-accessoires een mooie aanvulling zijn geweest.
Mijn drang naar koffie was hoog. In de kantine zat organisator Tijs Kolen, hij stond weer als vanouds aan het stuur van de A-markt organisatie. Hij had er zin in. Wij ook!Franck had al voor Brabantse worstenbroodjes gezorgd. Die lieten wij, met dank aan hem, heerlijk smaken. Natuurlijk onder het genot van een bakske koffie.
Gezelligheid is een waarde, maar… we zijn ook gekomen om rond te struinen en alle pracht en praal op eendengebied en derivaten te aanschouwen. Diverse statutaire 2cv’s, maar ook 6jes en potsierlijk zelfgeknutsel stonden in het kijklicht. Hebben jullie die rood/zwarte eend met een werkende klok, gemonteerd in het reservewiel op de achterklep, gezien? Ik om 12.45 u ! Buiten liepen Cees Jansen, Jan Nijboer, Ad Verburg en andere clubgenoten. Ad liep onderdelen te vergaren voor het magazijn des clubs. Met Jo Damoiseaux gepraat over onze pensioengerechtigde leeftijd en de voordelen ervan.
Al fotograferend kwam ik Martijn van Well (besteleendenclub) tegen, met vanzelfsprekend de zelfde bezigheid. “Zet ‘m op Martijn!”
Ina en Peter hadden kort geleden in Zeeland een 2cv AZ 1957 aangeschaft. Deze eend gaat, na de restauratie, het paradepaardje van Ina worden. De A-type markt bood hen de ideale gelegenheid om al wat toepasselijks ervoor aan te schaffen. Op het buitenterrein liepen zij de zoon en kleinzoon van de oud eigenaar tegen het lijf. Hij overhandigde hen een boekje van zijn vader met foto’s en info over de geschiedenis en alle ins en outs van deze mooie oude eend. Zij waren hier zeer content mee. De opkomst van Citroën rijdend en eendminnend volk was groot, zowel nationaal als internationaal. Ondanks het feit dat er minder kramen stonden was er onder de standhouders tevredenheid alom. Er was ‘voor ieder wat wils’ en er was veel verkocht.
Evenement A-type markt 2023 was geslaagd! Met speciale dank aan Tijs Kolen, en andere organisatoren! Top!
Afsluitend hebben we nog een drankje genuttigd in de kantine. Onderwijl besloten we om op de terugweg in colonne te rijden. Voor de zekerheid. Hans in het midden (2cv Convoi Exceptional). Franck is direct vanuit Liempde naar Houten vertrokken. Hij appte ons dat hij behouden was aangekomen.
Onze rit verliep op rolletjes, dachten we. Net voor Breda viel Hans stil. Gelukkig net voor een parkeerzone. Alles onderzocht. Tankdop los gedraaid. Mogelijkheid dat het ontluchtingsgaatje in de dop verstopt kan zitten (vacuüm zuigen). Benzinepomp pompte geen benzine aan. Slangetjes losgehaald. Aanvoerslang naar beneden gedrukt. Er kwam gewoon benzine uitlopen. Weer aangesloten en nog eens geprobeerd. Hij deed het weer. Sproeier afgesteld. Prachtig stationair. Hans had voor de zekerheid toch de ANWB ingeschakeld. Hij voelde zich onzeker, omdat hij nog door moest naar Vlissingen. Vriendelijke ANWB-monteur was gecharmeerd van zijn oude eend. Hij kon niets meer doen dan te concluderen dat hij prachtig loopt. “Gewoon gaan rijden”, was zijn remedie. Hij had voor Hans een vermelding gedaan in het ANWB-systeem. Mocht hij weer stil komen te staan, zou hij gesleept worden.
Voorgesteld om bij mij samen te komen en gezamenlijk wat te drinken en vervolgens te gaan eten in Breda/Princenhage. Het werd pizza, bij de plaatselijke pizzeria. Heerlijk en zeer gezellig samen gegeten. Daarna koffietje en drankje bij mij thuis en nagekletst. Na een genoeglijk gedeelde 2cv-hobby-dag hadden we elkaar uitgezwaaid en is ieder zijn/haar weegs gegaan. Peter en Ina waren behouden thuisgekomen, maar Hans en Petra hadden onderweg naar Vlissingen wederom de ANWB moeten raadplegen. Ze werden deels gesleept en hadden deels zelf gereden. Zelfs politie had hen nog begeleiding geboden naar een carpoolplek. Zelfs zijn vergeten benzinedop bij een benzinestation werd door ANWB-monteur opgehaald en nagezonden. Tjonge…alle medewerking dus. Dit alles is volgens mij een blijk van waardering en gecharmeerd zijn van Hans zijn speciale Algerijnse ‘dans son jus’ 2cvAZ-PO uit 1956. Uiteindelijk zijn ze met hun eigen ’56er al sputterend om 01.20 u. thuis aangekomen. Het was, ondanks alle perikelen, een gezellig avontuur, lachte Hans. Franck had nog het advies, om het dekseltje onder de achterbank op te lichten. Mogelijk kan er een scheur(tjes) in de rubberen zuigslang van benzinetank naar de metalen benzineleiding zitten. (zie ook artikel van Hans Jorissen in DCN 45/2 2023 blz. 27). Zo niet, kan het nog zijn dat er troep in de leiding zit. Oud eendje met metalen tank. Wie weet, nog nooit schoongemaakt? Hans zet ‘m op!
Beste medeclubgenoten; mijn A-markt verslag is een verhaal geworden met een bijzonder verloop. Laat je a.u.b. door mechanische ongemakken niet uit het veld slaan. Ga gewoon met je oude eend op pad naar een evenement van de EEEC, of welke meeting dan ook. Je ziet… alles komt op zijn (eenden)pootje terecht. Hans heeft nog wel wat nader onderzoek te laten verrichten en te regelen om zijn voituurke weer onbezorgd rollend te krijgen.
Veel lees- en kijkplezier.
Hartelijke 2CV-groet,
Rien de Klerk – Breda