Dit is een deel van het verslag van Rien over de LTE. Het volledige verslag lees je in Deux Chevaux Nieuws 45/5.
Op 18-07-’23 kreeg ik een mailbericht van Willem Klein Lankhorst. Of ik interesse had om op een mailverzoek van Ron (oootrike) aan onze club in wilde gaan.
Ron vroeg onze club of er een lid uit Breda onder onze leden was, die hem kon ondersteunen met een iets betere camera dan die van hem, om voor LTE (Light Transport Engineering: driewiel(lig)fietsen) te Breda de eerste meters van een gerestaureerde Eend te filmen / fotograferen. Ron is de vriend van Boudewijn Polane (eigenaar van LTE). Ron is zelf ook ontwikkelaar van fietsen op zon-energie (oootrike). Hij gaat regelmatig met zijn creaties op vakantie en organiseerde ook meetings / ritten.
Of ik dat leuk vond …? Jazeker … én het was maar vier minuten van mijn woonadres vandaan. Vanzelfsprekend was ik ook zeer nieuwsgierig naar het resultaat van die bijzondere eend! De auto moest nog gekeurd en verzekerd worden, dus het zou nog geen echte rit gaan worden. Het ging enkel om het uitrijden van de werkplaats.
De andere dag, woensdag 19-07-’23, had ik zelf even met LTE gebeld. Ik kreeg Boudewijn aan de telefoon. Ik kon al om 13.00 uur komen, want rond die tijd zou Ron ook arriveren. Hij was enthousiast en vertelde mij dat ik een bijzondere ontmoeting met zijn 2CV-creatie zou gaan krijgen. Ik had toevalligerwijs mijn ouwe rooie 2CV uit 1961 voor de deur staan, dus niet moeilijk … ik verkoos om hiermee van de Ambachtenlaan naar de locatie aan de van de Reijtstraat te tuffen. Bij aankomst stond de werkplaats open en ik liet mijn oog vallen op een mat lichtblauwe 2CV-DRIEWIELER ! Wauwh…!!!
Boudewijn vertelde passioneel over de ontwikkeling van zijn ‘driewieler-eend’ (gebaseerd op een 2CV6Special 1987, aangekocht in Teteringen, vlakbij Breda). Hij was geïnspireerd door driewieler BlackJack-Avion (made in Cornwall – 1996). Speciale aanpassingen; Stabilisatorstang bij voorste wieldraagarmen, grote smalle tank 40 ltr. (VGS), Motor met uitgeboorde cilinders (extra power), spaakwielen voor, schijfrem achter bij het derde wiel, stuurstang met kruiskoppeling, oranje skaileren binnenbekleding en twee zware stoelen, én nog veel meer vernuftige details. De lichtblauwe Franse racekleur was geïnspireerd op de speciale 2CV-sportversie van Pierre Barbot uit de jaren 50. Wat bij mij respect afdwong, was het feit dat hij alle plaatwerk zelf met de hand had geklopt en de jaren 50 motorkap had verlengd.
Het ‘moment suprême’ was aangebroken. ‘Het uitrijden van Boudewijn ’s 2CV3-creatie’. Spannend!? Ron en ik klikte en filmden er lustig op los. Uiteindelijk had ik toch maar mijn eigen Samsung smartphonecamera gebruikt. In de hoop dat zij deze beelden kunnen gebruiken.
Later stuurde Ron mij nog een mailberichtje met oké en dat hij alvast een mooie rustige ‘Franse’ locatie aan het zoeken was in omgeving van Breda om meer foto-, film-, en drone opnames te gaan maken.
Veel lees-, kijkplezier,
2CV-groet,
Rien de Klerk – Breda